Logo

Din virksomheds DNA

Hvad er et godt logo? Det er der mange meninger om, men når jeg laver et logo, bestræber jeg mig på, at logoet skal passe til den enkelte virksomhed. Jeg tager afsæt i, at tale med virksomhedens ejer og derigennem finde virksomheds DNA. Hvis du går og tænker på at få lavet et logo, har jeg lavet en vejledning i, hvad du skal oveveje.

Mode i logoer: Mode i logoer ændrer sig med tiden, og gotiske bogstaver ses sjældnere og sjældnere i et logo. Logo skal i dag være effektivt og eksponeres på flere platforme. Det gør at nutidens logoer skal være pixelvenlige. Derved bliver logoer mere stereotype og tidsløse.

I det seneste årti er byline eller slogan blevet mere almindelig i “ny-branding” af logoer.

Hvordan læser øjet et logo: Vi i vesten læser i firekanter, fra venstre øverste hjørne, til højere nederste hjørne. Nogle gange kan det godt være fordelagtig at have navnetræk i højre side, hvis der er en navnetræk i logoet.

Logoets anatomi: Ret simpel består et logo af fire grundelementer.

  • Et navnetræk (ikon, symbol)
  • Bomærke
  • Byline/slogan
  • Farve

Bomærke: “Make it simple” – et logo skal man kunne læse og huske på få sekunder, jo flere ord og detaljer jo svære er det at huske. Tit og ofte ser du som modtager et logo på en bil, mens du selv kører bil, hvis der i logoet er for mange detaljer skal “øjet” læse for meget, og ofte giver modtageren op, da modtageren allerede er på vej vidre i trafikken. Som tidligere skrevet, er der ikke mange der bruger gotiske bokstaver i logoer mere, tiden trend er at fonten ikke har “fødder”, men man vælger en font der er lige op og ned.

Et navnetræk: Skal man have et logo med et ikon/symbol gælder det at det skal være så simpel som muligt. Nogle gange er det svært at gøre en tegning simpel, men et modtræk til tegning med mange detaljer er at holde sig til en eller to farver.

Byline/slogan: Tidens trend, i logoer er at logoet understreges af en byline. Hvis et nyt produkt eller en service skal på marked, er det en god ide at understrege dit logo med en byline. Mange store virksomheder har ikke byline på deres logoer, fordi logoet igennem årtier har været på marked, derfor er det ikke nødvendigt med en byline.

Farver: Farver har forskellig betydninger og det er også forskelligt fra land til land. Eksempelvis er grøn er Irlands nationalfarve, hvorimod i Kina er farven grøn et symbol på utroskab. En strategi for et logo, kan godt være at logoet skal skille sig ud i farven og gå modsat strømmen, og derved få mere opmærksomhed. Der er også brancher der anvender bestemte logo-farver i f.eks. blå nuancer. Her kan eksempelvis nævnes medicinalindustrien der næsten altid har farven blå i deres logo. Farver koster, skal du have syet et logo på dit firmatøj, skal du være opmærksom på, at jo flere farver jo dyre er dit firmatøj.

Farvesymbolik:

  • Rød = Kærlighed, varme, energi, kraft, socialisme, intensitet og fare
  • Blå = Koldt, sterilt, klarhed, konservatisme, tillid, teknologi, pålidelig og fred
  • Gul = Glæde, lykke, idealisme, fantasi, guld, optimisme og opmærksomhed
  • Grøn = Natur, miljø, sundhed, frugtbarhed, held og lykke, rolighed, vækst og ungdom
  • Orange = Efterår, vitaminer, sundehed, buddhisme, tilbud og transformation
  • Lilla = Magt tvetydighed, luksus, magi, rigdom, utraditionel, loyalitet, advent og faste

Flere farver sammen = (Multi farver) bruges af internetbaseret verdensomspændende virksomheder, f.eks. Google, Toysrus, Olympiske leje og ebay.